Yamarin, susi lampaiden vaatteissa

Perhevene Konnan tyylillä

Näin käy kun ensin ostetaan moottori sitten vene. Perässä roikkuu 197kg mustaa rautaa, joka tuottaa 150hv liikuttamaan tätä pakettia.
Moottori oli Valtterilla jo edellisessä “tuomionpäivän tukialuksessa”. Vanha vene meni poikki ja uutta oli etsittävä. Perhekkin oli kasvamassa, joten hieman piti tätä turvallisuusasiaakin miettiä. Ylitsepääsemätön tarjous vei mennessään ja Yamarin tuli kotipihalle syksyllä 2010. Koko talvi piti venettä rakentaa ja viimeistellä mutta niin vain jäi ajatukseksi. Kone kiinni ja ajamaan!

Ei vihreä, vaan musta!

Veneen moottorisuositus on 60-90hv, joten 150 on sopiva. Pitää ottaa huomioon ilmastonmuutos, bensan kallistuminen ja tilipussin paksuus ohuus.

Iso moottori ei tarkoita epätaloudellista ajoa. Reippaassa 30-solmun matkavauhdissa tämäkin mörkö murisee pintakaasulla . Voimaa riittää vaikka saarien siirtoon. Oli kydissä yksi tai viisi, aina kulkee samalla tavalla. Hieman tuli huippunopeuksiakin koitettua kesälomalla… Kamalaa kyytiä se oli tottumattomalle matkaveneilijälle!

Käytännöllisyyttä Yamariinissa riittää. Keulassa on tilava kolmenhengen hytti. Takapenkkiläisille käytännöllinen pöytä ja 230v sähkönsyöttö tottakai, kuinkas ne kotisivut muuten päivittyy kesälomalla?

Kuljettajaksi sopii perinteinen kilpaveneilijä… siis lyhyt kompakti pakkaus. Onneksi kuljettajan penkkiä voi siirtää ja normaalikokoinen ihminenkin sinne sopii.

Sadesäälle on käytännöllinen pressukatos, jonka saa jaettua moneen osaan. Kesähelteillä etuosa oli kokoajan ylhäällä antaen mukavan aurinkosuojan.

Hurja koeajo Yamarin 530:lle

Syksyisenä päivänä Ari & Valtteri ajeli Mäntyharjulle koeajamaan ja kuvailemaan tätä perhevenettä.

Aluksi ajoimme Sarkaveden varrella olevalle Haukkavuorelle, jossa Ari hyppäsi rantakalliolle kuvaamaa Yamariinin ajoa.  Onneksemme oli taas ajohaalari ja kilpaliivit päällä. Syksyinen sää alkoi hieman tuntua venekuvausten aikana.

Valtteri on toki jäävi koeajamaan tätä ihmelaitosta mutta Ari oli senverta toipilas kesän koitoksista ettei viitsinyt uskaltanut ajaa. Yamariini on vielä 35-solmun vauhdissa nätisti kulkeva matkavene mutta lähempänä 40-solmua pitää hieman jo olla hereillä. Yli 40-solmun pitää suosiolla kiristää lippalakkia. Veneen ohjaus on vanhasta pikaveneestä ja pumppukin kävi Arin kilpaveneessä kaudella 2010. Mökkiolosuhteissa ei ilmaaminen ole täysin onnistunut, joten vauhdintuntua saa hurjasti lisää!
Mitä vene sitten kulkee? Kierroslukumittaria ei Yamariinissa ollut, joten ei ole tietoa missä kohdin rajoitin alkaa menoa kiusaamaan. 17″ potkurikaan ei sinänsä lupaa kovia vauhteja. 42-solmua tuli ejettua vajaakaasulla kun merkku alkoi rajoittajan puolesta hillitsemään menoa.

Kuvasimme ajoista myös videota. Harmiksemme harmaa sää ja kiire aikataulu ei tuottanut mitään hollywooditasoista kuvamateriaalia. Pääasia että Yamarin kerettiin kuvata ennen talvea.

Käytössämme oli edellisista kuvauksista tuttua GoPro sekä Henkalta lainassa oleva Panasonicin videokamera.

Fiilikset:
Vaikka vene on vanha (yli 20v) silti se ajaa asiansa. DC:n käytännöllisyys tulee tässä veneessä esille. “Miksi ihmeessä on HT-veneitä?” Läpikuljettavuus ja tilava lukittava hytti tekee veneestä entistä paremman. Tällä uskaltaisi lähteä Hurjamarinen juhannusajelulle, sammuneet sopii kannenalle ja jos tarpeeksi hämärää niin Esakin vois saada paikallisesta bubista seuraa?

Plussat:
+Käytännöllinen
+Hämärässä jopa hieno vähemmän ruma
+Rumaksi veneeksi ihan ripeä

Miinukset:
-XL-rikinen moottori hieman huono näissä huippunopeusajoissa
-Ari ei mahdu kunnolla ohjaamoon
-Radio puuttuu



Konnalla on hurjia suunitelmia kaudelle 2012, joten jostain on luovuttava! Bat-22 kalusto tarvitsee nyt kiperästi rahoitusta, joten tämä astetta hurjempi perhevene laitetaan keväällä 2012 myyntiin. Lisätietoja saa Valtterilta sähköpostilla.
Lisää kuvia
VENE ON VALTTERIN OMA, EIKÄ TEAM HURJAMARINE OSALLISTU KAUPPAAN.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *