Traxxas spartan

20130621_122143 20130621_122159 20130621_122223Hurjamarine sai käsiinsä tällaisen loistavan lasten ja vähän isompienkin lasten veneen. Traxxasin valmistama spartan joka on noin metrin pituinen ja painaa kaksi kiloa ja 26 asteen V-pohja. Vene on paketin mukaan maailman nopein suoraan laatikosta ajovalmis vene jossa elektroninen nopeudensäädin sekä harjaton moottori on vesijäähdytetty. Vakio akuilla  (2 kpl 7-kennoisia 3000mAh NiMH-akkua)  meno oli aika vauhdikasta, mutta toinen akuista lopetti toimintansa ja googlettelun tuloksena ei salosta näyttänyt löytyvän enää kauppaa josta saisi sopivia akkuja. Niinpä piti ottaa yhteyttä Turussa sijaitsevaan hobbylinnaan joka myy myös kyseistä venettä ja varaosia. Lipo akut 5000mAh 7,4V ja niihin traxxas liittimet löytyi helposti ja palvelu oli ensiluokkaista. Hobbylinnan myyjältä sain myös vinkkiä että heiltä saa myös pienempää rc-venettä yksirunkoisena ja katamaraanina jollaisia on pakko saada jossain kohtaa useampia tiimin saunailtaan kokeiluun. Sitten itse asiaan eli pojallehan tällainen tuli hommattua että mökillä olisi viihtyvyys taattu, mutta rehellisyyden nimissä ei sitä uskalla antaa täysitehoisena alle mopoikäiselle. Onneksi laitteessa on fiksu nopeudensäädin josta voi valita eri tehoja ja pienelle pojalle laitoin asetukseen 50% tehot 😉 Itsellä tietysti 100% tehoista käyttöön.  paketissa tulleilla akuilla vauhtia saatiin reilusti yli 40kmh ja näillä lipoakuilla kyydissä olleeseen gepsiin pamahti helposti yli 50kmh lukemia. Veneessä voi säätää melkein kaikkea painopisteestä vetolaitteen korkeuteen ja kulmaan sekä trimmilevyt ja ohjausta hoitava evä on myös säädettäviä. Trimmilevyt otin heti pois jarruttamasta ja potkuria piti hiukan nostaa ja vedenottoa piti hiukan muokata että jäähdytys varmasti pelaa. Täytyy koittaa hiukan viilata painopistettä ja vetolaitteen asentoa niin kyllä pitäisi noilla akuilla päästä lähemmäs 60kmh nopeuksia. Ainahan voi hommata 11.1 volttiset 6s lipot joilla meno suorastaan räjähtää käsistä ja hätyytellään 80kmh nopeuksia… Useampien akullisten jälkeen on opittu aika hyvin ajamaan ja enää ei kaatoja juurikaan tule. hommahan menee kuten isommillakin eli tyynessä pystyy akut melkeen takana ajamaan hurjia nopeuksia, mutta heti kun aallokkoa niin akut ihan eteen niin silloin pystyy kanssa vetään kaasu pohjassa ja vene käyttäytyy rauhallisesti ja hypyt ovat tasapainoisia.

Videota ajosta löytyy täältä.

-Ari-

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *