SeaStar 660 Koeajo

Hurjamarinella on kauden teemana “Hurjat kuvausveneet”


Kilpaveneilyä ymmärtävä Premarin Oy Ab tarjosi hurjien kuvauskäyttöön SeaStar 660 keskihyttiveneen.

SeaStar 660 ei ole kilpavene mutta erittäin käytännöllinen apuvene kilpailutoimintaan. Syyskuisena maanantaina lähdimme kuvaamaan Bat22-kaluston ajoja Tammisaaren vesille. Kilpavene ei ole koskaan valmis, joten vaatii paljon säätöä sekä koeajoa. Eikä kuljettajan penkiltä juurikaan näe miten vene kulkee erilaisissa tilanteissa. Kuvauspäivästä saimme sitä kallisarvoista kuvamateriaalia veneen käyttäytymisestä kovemmassa kelissä.

Kuvaukset suoritimme muuttuvissa kuvaus olosuhteissa. Alussa olimme ankkurissa, josta pystyi hyödyntämään veneen monia kuvauspaikkoja. Esimerkiksi avautuva kattoluukku mahdollisti kuvauksia keskeltä venettä, jossa veneen keinuminen ei haitannut.

Alkumatkasta kuvattiin Bat:n käyttäytymistä myös ajon aikana, eikä pieni aallokko haitannut SeaStarin kulkua. Veneen trimmilevyt toi hurjasti lisää vakautta kuvaamiseen. Nopeasti pystyi vakauttamaan veneen kulkemaan suoraan, välillä tuuli kallisti venettä ja toisaalla taas kuvausmiehistö vaihtoi paikkaa, paremman kuvauspaikan löytämiseksi.

Kilpaveneissä on tunnetusti pientä säätöä ja askarrusta aina. SeaStarin takatasot osoittautuivat mahtaviksi huoltotasoiksi, josta potkurinvaihdot onnistui turvallisesti ja ennenkaikkea nopeasti. Houkutus oli suuri vaihtaa Hondankin perään hieman “hurjempaa potkuria” mutta maltoimme mielemme ja annoimme Hondan pyörittää vakioalumiinipotkuriaan ihan rauhassa.

Ajotestissä SeaStar 660

Tokihan SeaStarille piti tehdä “Hurja koeajo”.
Hurjana kuljettajana aloitti mies joka ei  vettä pelkää ja immersiontestissäkin tulee vaikka kyljestä ulos! The HULK!
Momo-ajohaalarit, Grabner-kisaliivit ja oranssi kypärä on hurjien vakio ajovarusteet, kalustosta riippumatta.
Paksut ja kankeat kilpailuliivit toki aiheutti pientä ahtaudentunnetta ohjaajan paikalla. Näkyvyys SeaStarin ohjaamosta yllätti. Aluksi pelkäsimme että pystyykö koppiveneessä ajamaan täydessa ajovarustuksessa? Vaikka kuljettajalla oli kypäräkin päässä, näki erinomaisesti jokasuuntaan eikä ohjaamon korkeuskaan tullut vastaan.

Tekniset tiedot
Pituus 6,60 m
Leveys 2,20 m
Paino 880 kg
Pohjakulma 16°
Moottoriteho 70 – 115 hv
Henkilöluku 6
Makuupaikkoja 2
Polttoainetankki 140 l

Vakiovarusteita mm.
Trimmitasot, Uimaportaat, Lasinpyyhin, sekä paljon mukavuutta lisäävia vakiovarusteita  ja toki pakollinen katsastusvarustus!

Kipparin paikka tuntui alkuun hieman ahtaalta, kunnes löydettiin penkistä etäisyydensäätö. Kaikki tarvittava oli näppärästi esillä. Mittariston vierestä löytyy paikka Plotterille.

Kartturilla oli yllättävänkin hyvät tilat, kartalle ja muille tarpeettomille tarpeellisille varusteille. Käytössämme oli kannettava tietokone, josta tarkistelimme ottamiamme kuvia ja tottakai tuuliennustetta, jotta saataisiin Bat-kalustolle sopivat kuvauspaikat aaltojen varalta.

Hytti yllätti avaruudellaan. Vaikkakin pienehköön koppiin oli saatu istuintilaa tehtyä yllättävän paljon, oli tilaa silti liikkumisellekkin. Veneeseen oli kasattu läjä kuvaustarvikkeita, eväitä ja muuta turhaa hurjatavaraa. Silti siellä kyettiin sovussa olemaan. Hieman toki ihmetyttää tämä kahdenhengen makuutilat. Toki sopu sialle antaa, vai miten se meni?

Avotilojen turvallisuus tuli testattua moneen otteeseen. Bat-kuvausten aikana, jouduimme roikkua ja taiteilla mitä ihmeellisimmissä asennoissa veneen kansilla. Mutta kertaakaan ei ollut turvaton olo, vaikka aallokossakin pidimme reilua matkavauhtia.
Valmistajan kotisivuilta lainataksemme:

SeaStar 660:ssä on suuri keulakansi ja tilava hytti. Veneen linjoihin tyylikkäästi sopivat RST-kaiteet kulkevat hytin reunasta korkealle keulaan ja kiertävät koko takaosan avotilan. Yhdessä hyvin sijoitettujen kattokaiteiden kanssa ne tekevät liikkumisen turvalliseksi kaikkialla veneessä. Keulassa olevan astintason ansiosta kulku veneeseen ja sieltä pois on vaivatonta. Myös hytin suuret ovet helpottavat liikkumista. Seisomakorkeus hytissä on tämän kokoluokan suurin.

Hurjamarine tukee valmistajan mainospuheita! Avotilat on hurjan hyvät!

Varustetaso oli hurjien silmissä sitä mitä jokaisessa nykyveneessä pitäisi ollakkin. Säädettävä kuljettajan istuin oli hyvä mutta miksi ei samanlaista ole kartturille?
Koskahan saadaan hytillisiin veneisiin Stereot vakiovarusteeksi? SeaStarkin oli matkanopeuksissa hiljainen sisätiloiltaa, joten aivan hyvin olisi voinut hieman rokkia kuunella siirtymien välissä.

Mitä oli hurjat mieltä SeaStar 660:stä?

Hulk: Ensimmäiseksi ajamakseni hyttiveneeksi ilmeisesti ihan toimiva. Ei toki ole aikaisempaa kokemusta samantyyppisistä veneistä. Toki isompikin moottori voisi olla, veneen mukavuus kasvaa suhteessa kaasukahvan asentoon.  Harmiksi emme päässeet testaamaan kaikkia veneen toimintoja, kuten makuutiloja mainitaan olevan kahdelle. Pojat eivät päästäneet baariin niin ei päässyt metsästämään seuralaista, eikä kahdenhengen majoituksessa voi yksin olla.
Plussat:
+Vakaa vene
+Monipuolinen
+Webasto, mikäli saisi yöseuraa…

Miinukset:
-Hieman hidas omaan makuun
-Ei tällä ehkä naista saa jos poker runiin lähtis

Konna: Onhan näitä tässä ajeltu… Moottori oli niin uusi, joten ei kehdattu kovaa ajella, 30kn meni rikki. Tämä varmasti hauska yleisvene vaikka wakeboardin vetoon. Veneellä saa tehtyä hienot hyppyaallot. Kuvausväen ajaessa puolitoistametrisessä mainingissa oli näky todella heno!
Plussat:
+ Mainio yhteysvene, tavaraa ja ihmisiä mahtuu
+ Yksityiskohdat, kuten sähkökeskus ja varustelu

Miinukset:
– Moottoritehoa voisi olla hieman lisää… esim 150hv
– Radiota olisi kaivannut siirtymäajoihin

Tukikohtana pidimme Prediumin venesatamaa, joka on myös Konnan kotisatama.
Kuvausten jälkeen siirryimme satamakahvilaan päättämään SeaStar 660 kuvauspäivää.
Prediumin kesäaika alkaa olla ohitse, joten lokakuun loppuun on vielä viikonloppuisin auki. Sataman Web-kamera tarjoaa 24/7 videokuvaa sataman tapahtumista ympäri vuoden.
Sataman välittömässä läheisyydessä on Premarin Oy:n venemyymälä, josta löytyy kaikki tarpeellinen veneilyyn! Käykää ihmeessä tutustumassa Premarinin kotisivuille www.premarin.fi

Kuvauskalustoa:
GoPro Motorsport HERO Vedenpitävä FullHD-kamera
-Panasonic FullHD-Videokamera
-Canon järjestelmäkamera 150-500mm objektiivilla
-Nikon järjestelmäkamera 18-55mm objektiivilla

One Response to SeaStar 660 Koeajo

  1. Pingback: Kylmänsodan työjuhta koeajossa « Uutiset « Hurjamarine

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *