Arin rakennuspäiväkirja 2012-2013

6.7.2013

Tuli sitten maalailtua vaikka ei sitä lähetystä tullut. Nyt on sitten ensimmäinen kerros ruiskututettu varastosta löytyneellä “coctaililla” ja häijyltä näyttää noinkin 😉 Alkuviikosta pitäisi sitten olla valmista ja kovasti polttelis päästä kokeilemaan.

-Ari-

4.7.2013

Ennakoidaan niin paljon kuin voidaan on ollut illan teemana. Nyt olis melkeen kaikki kiinni ja suojattu maalausta varten. Vähän on riskaapeliä kone paikassaan maalata, mut säästyy sekin tekeminen kun vene on maalattu. Huomenna sen sitten näkee saanko maalia vai en?!?

-Ari-

3.7.2013

Tänään sain tiedon jonka mukaan perjantaina vois päästä jo maalaamaan. Eli viimeistelen nyt pohjia siihen saakka ja kytken jotain mitä ohjaamoon voi. Viilailuksi kun nyt kerran meni niin kävin vielä kerran portaat tuollaisella suoralla palkilla läpi ja takimmaisissa oikealla oli reilu milli heittoa ja vasemmalla alle milli. Nyt nekin on oikaistu ja loput portaat olikin tarpeeksi lähellä että niihin ei tarvinnut sen enempää koskea.

-Ari-

28.6.2013

Kun kaikkensa yritti niin se riitti melkein, mutta ensvuonna sitten kunnon rähinällä… Eli kone sekä tekniikkaa jonkin verran ruuvattu kiinni veneesseen ja runko maalausta vaille valmis eli pohjat on tehty. Tarratkin tuli nopeella toimituksella Adpartner Oy:ltä jonka palveluun ei voi olla muuta kuin tyytyväinen vaikka ei nyt ihan tänään niitä päästä paikalleen laittamaan. Pitemmittä puheitta pakko kait se on tehdä kuten t***t ja luovuttaa. No täytyy vaan lähteä lataamaan kamerat ja suunnata veneellä reitin varteen kuvaamaan kotikisojen menoa pää painuksissa…

-Ari-

27.6.2013

Hioo..hioo… Taas yksi tylsä työ tehtävänä eli hiominen, mutta pakko se on tehdä kun muuten ei maalaamaan pääse. Alkaa vaan näyttämään pahasti siltä että tunnit loppuu kesken kisoja ajatellen 🙁 Mutta kuten jotkut sanoo haastatteluissa et “tehään kaikki mitä voidaan ja katotaan mihin se riittää) 😉 No se riitti siihen että runko on kauttaalta hiottu. Missä mahtaa olla maalit?!?

1-20130627_193111 1-20130627_1718431-20130627_1720081-20130627_215422 1-20130627_215306 1-20130627_215241

-Ari-

26.6.2013

Helle auttaa epoksin kuivumiseen ja tulosta tulee. Molemmat kyljet on saaneet uudet kerrokset kuitua perästä keulaan asti. Pintamaali lähetys on edelleen “matkalla” et jos huomenna sais pohjat kuntoon niin sitten alkaa vaan lähetyksen odotus ja odottaa kannattaa koska pintaansa tämä saa jotain mitä ei varmaan ole ennen veneissä nähty 😉 No ei tässä sentään kannata synkkyyteen vaipua kun onhan tässä vielä vaikka kuinka paljon muutakin tekemistä.

1-20130626_233757 1-20130626_233914 1-20130626_234020

-Ari-

25.6.2013

20130626_013053Ilta mennyt vähän muussa kuin piti eli “hurja pakun” katsastusta varten piti hiukan remonttia tehdä ja täksi päiväksi kaavailtu kylkien kuidutus jäi vähän vajaaksi eli puolet kyljestä sain tehtyä.

-Ari-

                       24.6.2013

Vihdoinkin pohjat kuidutettu perästä keulaan asti. Aika homma ja myöhään yöhön meni, mut tulipahan tehtyä ja enää olisi kyljet jäljellä…

20130625_02560520130624_23062820130625_000619-00120130625_025759

-Ari-

23.6.2013

Juhannus niin mukavasti katkaisi rakentelun, mutta taas ollaan hallissa ja keulan loppuja kuita leikkailen muotoon. Aika määrä noita tuleekin kun ohkasesta tekee, mutta kyllähän noita pisimpiä kuituja noin 2metrisiä yksin ilolla lätkii alhaalta ylöspäin paikalleen 😉 näillä näkymin taitaa vaan mennä huomisen puolelle toi kuidutus…

-Ari-

19.6.2013

Eiliset kuidutukset näytti edelleen hyvältä ja sain ne nyt siistittyä kuten myös lattialta sai siivota eiliset kuidut ja roiskeet. Tämä ilta on muuten kulunut loppuja kuituja leikellen ja mittaillen tuonne keulan suuntaan. Kylkien kuidut leikataan vasta kun nämä pohjat on valmiit. Täytyy noihin eilisiin kuidutuksiin sipaista pikkasen epoksia tasoitteeksi niin on sitten sileämpi maalausta ajatellen 😉

-Ari

18.6.2013

1-20130618_195937 1-20130618_202447Keulan “piikit” sai vihdoin lopullisen muotonsa ja sitten mittailemaan portaiden pohjia että saadaan sopivia palasia. Jokusen tunnin tässä on nyt saanut tuskailla mitalla ja kirjotella lukuja ylös. Hiljalleen tässä alkaa hahmottumaan kuidutus järjestys ja hommanhan tekee haastavaksi lattialta kohti kattoa kuiduttaminen kun ei tuota venettä nyt sitten saatu käännettyä katolleen, mutta nyt takaisin hommiin leikkaamaan kuituja kuin… Tais jo vuorokausi vaihtua, mutta tässä sitä innostui oikeen kunnolla kuiduttamaan ja viisi kerrosta tuli kaikkiaan kangasta kahteen takimmaiseen portaaseen ja en muistanutkaan kuinka hankalaa tuo ylöspäin kuiduttaminen olikaan. No hetki siinä meni ennen kuin alkoi homma toimimaan ja ihan tasasesti sain kuidut taipumaan reunojen yli ja tietysti joka kerroksessa kuitujen suunta eri kuin edellisessä et pitäs kestää…

1-20130619_0042311-20130619_004040 1-20130619_004114  1-20130619_004351

-Ari-

17.6.2013

Iltaanhan se meni ennen kuin veneen kimppuun pääsin, mut jotain ehti kuitenkin tehdä. Keulan “paakut” tuli muotoiltua ja kitattua pahimmat raot sekä muoto heitot että seuraavaksi  saa sitten jo hiottua muotoonsa.

1-20130617_225117 1-20130617_2251401-20130617_2304081-20130617_230428

-Ari-

16.6.2013

keulaepoksoituAamu alkoi eilisten kittausten hionnalla ja sitten vielä kertaalleen kittaamalla. Alkaa tuntumaan turhankin puuduttavalta tämä työvaihe, mutta keulassa oleviin koloihin tein finfoamista sopivat paikkat jotka liimasin epoksilla ja raot täytin mikrokuulasta tehdyllä mössöllä. Kohta pitäis alkaa leikkeleen sopivia palasia kuidusta. Mutta pitikin noi vanerit epoksoida vielä ensin. Noh huomenna sitten noita kuituja 😉

-Ari-

15.6.2013

pohjassa uutta vaneria

Kyljestä maalit pois Joo, joo… Niin ei pitänyt enää tähän vanhaa sotaratsuun koskea, mutta halu palata ajamaan kasvoi liian suureksi. Vilkaisu kalenteriin ja kyllä tässä vielä aikaa on tehdä ponttoonien pohjiin uudet vanerit sekä keulaan uusi muoto. Niin ja kyljet joutuu vahvistaan tässä samalla sekä koko komeus pitäisi vielä ehtiä maalaamaan ylitte niin että ajamaan pääsis KP-Group POWERBOAT Race viikonloppuun. Ai niin ja tekniikkakin pitäisi saada ruuvattua kiinni. Aika urakka yhdelle miehelle, mutta kaikkihan on mahdollista kunhan vaan tekee eikä luovuta kuten t***t…

Noih.. pitkä päivä tehty ja tulosta on kait saatu aikaiseksi?!? Kaikki pinnat on mitä olisi tarkoitus kuiduttaa tai jotain on nyt revitty teipeistä pois sekä hiottu maalit pois ja puhdas kuitu on näkyvillä (se musta mitä näkyy jossain on mustalla sävytettyä epoksia) tuoretta vaneria on pohjissa ja kaikki raot sun muut heitot on kitattu. Kittinä olen käyttänyt epoksiin sopivasti sotkettuna mikrokuulaa. Tässä nippu kuvia miltä se nyt näyttää 😉

           

-Ari-

28.8.2012

Hurja päähänpisto sateisena, mutta tyynenä iltana lähteä “ekaa kertaa” taas kokeilemaan miltä tuntuu ajaminen ja noh kaikki toimi ja ukot pysy kyydissä. Veneen käytös vauhtia nostettaessa oli kaikkea muuta kuin mukavaa koska lisäpainot puuttuivat, alumiiniset 50litran tankit olivat vaihtuneet yhteen pieneen muoviseen tankkiin. Eli vartin ajon jälkeen kun sade oli loppunut piti vene nostaa trailerille ja takaisin talliin ja katsomaan peiliin mistä kiikastaa? Kilpaahan tällä rungolla ei enää ajeta joten muokataan se toimimaan kevyempänä versiona 😉 Keulasta pitää saada kantavampi ainakin ja jotain “noituutta” siihen pitää tehdä 😉

-Ari-

13.8.2012

Miten on aika mennyt kaikkeen muuhun kuin sivujen päivittelyyn?!? 😉 Nooh onpahan Hurja rakentanut kaiken “vapaa”aikansa ja vene korjattu/ paikka maalattu sekä moottori on niputettu uudella boksilla ja pultattu kiinni kilpuriin. ohjaus, sähköt yms. muut on kanssa kiinni sekä kone päräytetty käyntiin ilman mitään suurempaa. Hälyt antoi kerran jostain syystä, mutta virrat pois ja takaisin “korjas” sen. yksi jäähdytysveden liitos oli halki kun muovista oli tehty, mutta nyt tilalla messinkinen liitin. Förbyn kisaan piti mennä kilpurilla katselemaan, mutta huvitukset vei voiton tai sitten tuulinen keli sai pienen röpötyksen kuskissa aikaan 😉 Jossain kohtaa koitetaan saada videota miten tuo kilpurin vanhus taas kulkee…

-Ari-

 

29.5.2012

Merkku edelleen odottelee muutamaa pulttia jotka pitäisi saapua vielä tällä viikolla. Sitten alkaa vimmattu kasaaminen ja “boksin” metsästys koska ei taidettu enää sitä vanhaa ja hiukan vettä sisäänsä saanutta boksia saada enää kuntoon?!? Uutta boksia ja pari muutakin juttua täytyy siis laittaa tilaukseen…

-Ari-

3.5.2012

Hups… Aika kuluu ja osia koneeseen ei vaan ole saatu. Kilpuri odottaa kohtaloaan joka alkaa kohta olemaan siinä pisteessä että ellei osia pian ala Merkkuun löytymään niin sitten pitää vaan jättää tämä korjailu myöhäisempään ajankohtaan…

-Ari-

9.4.2012

Tuli käytyä tarkastamassa Förbyn jää tilanne ja samalla reissulla hakemassa koneen lainassa olleet sytytysosat takaisin. Merellä oli sulaa vaikka kuinka ja paljon, mutta rannoilla oli vielä jäätä. Kotio päästyä ei muuta kuin osat kiinni moottoriin ja hiukan kesti et keksi mikä piuha meni mihinkin 😉 Enää ei puutu kuin parit tiivisteet, koneesta boksi ja suodattimet niin senhän vois päräyttää taas käymään 🙂

-Ari-

29.3.2012

Aikaa kuluu ja nyt on tavaroiden ja materiaalien hankkimisessa edistytty, mut korjailukin on edistynyt samalla. Merkku purettuna ja mitään ihmeempää ei löytynyt paitsi pari murtumaa pakolevyn parista kiinnikkeestä ja kuvia laittelen kun saan ne tähän koneelle. Imatran kaadossa kastui moottorin ohjausboksi ja juuri saamani tiedon mukaan se voidaan saada vielä korjattua eli “säästöä” 😉 Noh tuo pakolevyn hankkiminen taas syö miestä rotan lailla. Moottorin tai oikeestaan powerin irroittamisesta löytyy youtubesta videota eli katsomaan vaan miten se irtoo kun työkalut hukassa ja muistista pyyhkiytynyt miten se irtoskaan ;(

-Ari-

15.3.2012

 

 

 

Vihdoinkin löyty aikaa olla täällä ja kun kylki on melkeen kunnossa niin pakkohan sitä oli jotain  tekemistä keksiä ja katse
osui tuohon moottorikoppaan. Pikainen tutkiminen ja tulos oli että puretaan mitä on ehjää ja mietitään sitten. Noh eipä siinä paljoa ollut mitä pelastaa. Kiitos racing tyylin niin koppa on todella ohutta muovia ja repeillyt sieltä sun täältä eli edestä vaan tuo peitelevy sekä kiinnike ja takaa lukituksen vastakappale oli käyttökelpoista. Mieleen tuli että voishan sitä koittaa tuosta kopan raadosta paikkailla jotain ja tehä kuidusta sitten vastaava, hmmmm… 😉

 

 

 

 

13.3.2012

 

Jes! Kolmastoistapäivä, mutta ei perjantai 😉 TADAA! Kylki on vihdoinkin taas musta 🙂 Tuossa kun sitä peilailin niin eipä pahemmin huomaa mitä on korjattu, mutta koko paatti tarttis ylitte maalata että sais hyvän… Niin ja eihän tämä ole kuin vasta pohjattu 😉

-Ari-

12.3.2012

Eipä kelvannut vieläkään elikkäs hiontaan meni kylki ja kittiä hiukan pariin pahimpaan monttuun. Sitten parit “isot” kankaat kylkeen ja reilun puolentoista metrin matkalle ja nyt epoksien jämähdettyä tulos kelpaa Hurjallekkin 😉 Tuosta kyljestä seuraavaksi pahimmat silottelen ja sitten kelpaiskin vetää jo pohjamaalit päälle. Puntaroin vaan että olisko helpointa kääntää koko vene ympäri että pääsee kunnolla käsiksi kolhuihin ponttoonien pohjissa jotka tuli kivistä sun muista kun vene Imatralla viimeksi vinssattiin trailerille?!? Sitten vois samalla hiukan muokatakkin noita portaita ja samaten keulaan hiukan nostetta.. 😉 Kuvaa en nyt tähän hätään saanut napattua, mutta katotaan kun se kylki on saanut maalia päälleen että jos sitten 🙂

-Ari-

5.3.2012

Vihdoinkin kylki kuidutettuna ja sitä katsellessa tullut mieleen nippu uusia ideoita 😉 Pienen harjoittelun jälkeen alkoi mieleen muistumaan miten sitä kuituja leikattiinkaan ja jos saksilla meinaa niin ne pitää olla terävät eikä hötkyillä kannata. Kokemukseni mukaan kun kaiken valmistelee hyvin ennalta ja hiukan miettii niin se vaiva kyllä maksaa itsensä takaisin kun kuiduttamaan alkaa. Noh tuo on ihan Hurjan oma mielipide ja todennut itselleni sopivaksi. Kuitua eli lasikuitukangasta tuli neljä kerrosta tällä kertaa ja jatkossa ehkä lisää. Kattoo nyt millaiselta näyttää kun epoksit on kuivuneet?!?

-Ari-

26.2.2012

Kiireet hiukan haitannut tätä korjailua, mutta nyt on ehditty taas kattoon oliko seokset olleet kohillaan epoksissa ja hyvältähän kaikki näytti. Hiomakone käyttöön ja tylysti reilua hiontaa kitattuihin kohtiin kyljessä ja tarkoituksella kylki hiotaan hiukan “montulle” että kuidutukset sais rakennettua kerroksittain niin että heikkoihin kohtiin useampi kerros ja muualle sitten vähemmän. Kuidutkin löyty kaapin kätköistä että seuraavaksi alkaa kankaiden leikkelyt ja sovittelut.

-Ari-

19.2.2012

Kylki liimattu ja pahimmat kohdat tasoiteltu tyylillä ylitte vaan ja seuraavaks hiomaan…

-Ari-

17.2.2012

Hiukan on homma hakusessa kun on taukoa ollut rakentelusta, mutta pikkuhiljaa alkaa edistymään tämäkin korjaus. Irti revenneet vanerit ovat sen verran ehjiä että liima vaan väliin ja kiinni.

-Ari-

 

15.2.2012

Noh niin alkaa pakkaset hellittää niin taas pääsee hommiin. Nyt on kyljestä revitty kaikki irtonainen pois ja tuli hommattua tuollainen “väristin” joka näkyy myös kuvassa (Hurja suosittelee) ja sillä saa yllättävän nopeesti ja paljon aikaan . Niin hyvää kuin vahinkoakin 😉 Samalla tuli kaivettua varaston kätköistä dikivaaka esiin ja sain senkin huoltaa samalla kun oli virtanappi liimautunut niin ettei päälle enää saanut, mutta nyt toimii eli sekottelemaan vaan epoksia.

 

-Ari-

24.1.2012 

Tästä se korjaaminen vihdoin alkaa ja videota siittä latailen youtubeen tasaseen tahtiin kun ei tämä kotisivujen vääntäminen ole sitä hurjan vahvinta aluetta jos mikään muukaan on?!? Noh, mutta kirjotellaan nyt jotain mitä touhuilen ja runko on nyt purettu kaikesta tekniikasta Esan avustuksella. Tarkasta tutkimisesta huolimatta mitään ihmeempää ei ole rungosta löytynyt jos vasemman takanurkan ja oikean kyljen vauriot otetaan pois laskuista. Rungon kaaret ovat ehjät sekä rimoitus on myös ehjä vaikka kaadossa on ollut paljon energiaa. Korjaamisen päätin aloittaa oikeasta kyljestä koska se on kärsinyt pahimmat vauriot ja oikeestaan ei siinä kummempaa ole kuin kylkivaneri mennyt poikki kaaren kohdalta sekä revennyt alhaalta noin metrin matkalta auki liimauksestaan siis tarkennuksena vielä että liimaus on kestänyt eli vaneri on revennyt viiluistaan!!! Hurjan vahvaa liimaa ollaan käytetty.. Jyrsimellä on jyrsitty vanerien reunoja tasaisemmaksi sekä irronnutta kuitua ja viilun kappaleita on poistettu tähän mennessä. Kovasti mietin että miten tästä jatkais, mutta kait tämä tästä taas alkaa sujumaan.


-Ari-

One Response to Arin rakennuspäiväkirja 2012-2013

  1. Valtteri says:

    MISSÄ KUVAT 🙂

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *