Itsemurhasukkula

Veneilyn piirissä on kaikenlaisia sairauksia. Merisairaushan on kaikkien maakrapujenkin tuntema pahanolon tila. Sitten tulee muita sairauksiakuten purjehdus ja muut matkaveneilyt, jotaka ovat pahoja ja pitkäikäisiä sairauksia. Pahasti yleistymään alkanut vauhtivenesairaus on alkanut suomenmaalla pikkuhiljaa yleistyä. Tähän vakavaan vauhtiveneilyyn on sairastunut myös Saimaalla ajava Juho Hömppi.

Toinen vuoden hurjista, Juho Hömppi, on saanut pahan vauhtivenetartunnan. Oireet ovat täysin samanlaiset, jotka Konnalla oli taudin alkuvaiheessa 2007. Pieni vene ja muiden mielestä älyttömän iso moottori. Taudin kuvaan kuuluu oleellisesti ymmärtämättömyys sopusuhtaisesta kalustosta. Juhon tauti on hurjaluokituksessa mitattuna vielä suht mieto sillä Juho on hieman vahvistellut venettä, eikä näin ollen ole aivan idioottimaisella kalustolla ajamassa.

Miten Juho sai selville sairaudestaan?

Juho oli etsimässä vanhaan veneprojektiin moottoria ja löysi edullisesti mustan rivinelosen, jonka kyljessä luki Mercury ja takana 100. Hieman puuntakaa tuli myös tieto että kaupan kylkijäisenä tuli Taifun X tuulilasivene. Samalla tuli todettua sairaus oikeaksi. Vauhtiveneilijähän hänestä alkoi pahasti tulla!

Remontti alkakoon

Kyllähän kaikki arvaa miltä tuntuu tuoda se “kuihtunein ruusu” baari-illan jälkeen kotia. Hieman hämärässä ja hiljaa ettei naapurit näe. Hieman samanlaisia taktiikoita käytti Juhokin hyväkseen kun toi venettään kotitalliin. Ensin moottori ja hämärän koittaessa tuli vene. “Huonossakin repussa voi olla hyvät eväät”… Mutta Taifuunin perä oli parhaat päivät nähntyt. Perälauta oli muuttunut kukkamullaksi. Pieni pintaremontti muuttuikin täydelliseksi veneen Midlife upgradeksi.
Purkaminen alkoi toki kannen irroittamisella. Noin 80 popniittiä tuli porattua irti ja kansi pois, jonka jälkeen pääsi käsiksi perälaudan perunamaahan.

Rakennusurakkaa riitti

Juho muutti lyhytrikisen perälaudankin suosiolla pitkäksi ja takapenkkikin tuli rakennettua uusiksi. Perälautaan Juho tajusi kerralla laittaa tarpeeksi paksuutta. Paksuimmillaan perälaudassa on 67mm vahviketta, joten veneen räjähtäessä aallokossa jäisi moottori vielä tukevasti perälautaan kiinni. Materiaalina Juho käytti koivuvaneria sekä lasikuitua. Tyhjässä rungossa ei ollut lainkaan paikkoja penkeille, joten paljon oli rakennettavaa ennen vesillelaskua.

Veneen alkuperäisen värin päälle oli suihkuteltu sprayllä mustaa maalinkaltaista ainetta, josta Juho ei juurikaan innostunut. Maalarille tuli runko vietyä ja uutta maalia pintaan.

Tekniikan kasausta

Halvassa moottorissa oli toki omat askareet. Edellinen omistaja oli saanut sähköt purettua mutta kasaaminen oli jätetty sitten uudelle omistajalle. Onneksi Juho kokeneena “sormipelin pelaajana” sai näppärästi sähköt kasaan ja kone oli taas ajokunnossa. Veneen ja moottorin väliin asennettiin kunnon kiertopalkinto… Manuaalihissi, joka on kiertänyt myös Hurjien veneprojekteissa 😉

Pieni “röpötys” on aina paikallaan

Moottoria asentaessa alkoi Juhollakin hieman naama kalpeentua. Koneen roikkuessa perälaudalla Juho mietti mittasuhteita… “Jäikö siinä laskussa sinne muistiin vielä se kakkonen”? No kiinni on… Kaiken muun hääräyksen jälkeen oli aika koettaa moottoria käyntiin. Merkkurimaisen sahauksen jälkeen moottori alkoikin käymään tällä nesteellä, jota bensaksi kehutaan. Moottori kävi jopa niin hyvin ettei virta-avaimestakaan sammunut 😉 Ainoa keino oli ottaa bensaletku irti ja odottaa moottorin sammumista. Syy oli helppo löytää peilin edestä, sillä herra itse oli sähköt moottoriin askarrellut.

Vesillelaskun aika

Useilla veneenrakenajilla koittaa joskus se päivä kun vene lasketaan vesille.

Juhokin kuuluu näihin onnellisiin, jotka pääsevät koittamaan tuotostaan. Ensimmäisen ajon jälkeen Juho mumisi vain “aivan sairas leija”. Sitten olikin jo aika ruinata painolasti kyytiin. Jollaintapaa Juho saikin kavereita houkuteltua tämän itsemurhasukkulan kyytiin. (Liekö muillakin elämä yhtä onnetonta?)

Sairaudesta toiseen…

Vanhana matkaveneilijänä Juholla oli toki pieni kulttuurishokki ajella tällä pikaveneellä. Enää ei tarvinut kalenterista varata aikaa ilta-ajelulle.

Vauhtiahan tällä on haettu alusta-alkaen, joten potkureitakin Juho on koittanut useampaa. Aluksi oli 19″ merkku alupotkuri, joka ei nousunsakaan puolesta ole riittävä. 21″:lla alumiinillakaan ajaminen ei vielä innostanut riittävästi. “Wannabekilpaveneilijöiden” suosiossa oleva Cleaver tuli myös koitettua mutta ajonautintoa eikä vauhtia silläkään saanut. Tuli myös yksi “räkäballistikki” koitettua mutta ei niin ei…. Lopulta vastaus sopiva potkuri löytyikin Hurjamarinelta. Arin vanha 24″ Hydromotive oli ollut Valtterilla lainassa, joten ei aikaakaan kun potkuri olikin Juhon merkussa. Eikä kehut tälläkertaa mennyt pahasti pieleen. Hydromotive todella toimikin tässä paketissa.

Parantumisen merkkejä ilmassa

Juhon luottomerkkuri petti pahemman kerran kun vaihteiston kanssa alkoi olla ongelmia. Tähän hätään tuli sitten hommattua miltei puolet tehottomampi musta “starttimoottori”. Oilisihan se ollut aika säälittävä “parantumistarina”, joten tämän 60hv kalakoneen Juho onneksi hylkäsi kun luottokone tuli korjattua kuntoon.

Kulkua tässä paketissa piisaa

Kulutuksethan kiinostaa ei kiinosta, mutta alle litran/mpk menee reilulla matkavauhdilla. Huippunopeutta Juho sai Cleaverin kanssa karvan alta 50-solmua ja Hydromotivella nopeus menikin jo reilusti ylitse!
Pääosin paketti on aikalailla onnistunut. Tekniikka vaan raakasti heitetty kiinni ja ajamaan. Vene ei woblaa, keiku kampea tai tee muutakaan hölmöä, joten voi huoletta pitää toisen käden oluttölkissä ja toisen ruorissa (tässä veneessä oli aito puuruorikin)!
Vanha vene tarvitsee toki pientä remonttia, joten talveksi riittää vielä puuhaa.

Todellista ruorinpyöritystä  *klik*
Isoisä sai sisällissodasta sotasaaliina videokameran, sillä Juhoa kuvattu *klik*
Ilta-ajelulla *klik*

Hieman Juhokin alkoi yllyttämään että uskaltaako Hurjamarine hänen venettään testata…. No totta helevetissä! Me ajetaan mitä vaan meille annetaan!

Mikäli SINULLA on jokin mielenkiintoinen vene, josta tahtoisit juttua sivuillemme.Laita postia tulemaan (konna oh2hse@gmail.com)

2 Responses to Itsemurhasukkula

  1. Pingback: Uusi lukijan palsta avattu « Uutiset « Hurjamarine

  2. Anne says:

    Hyvältä näyttää 🙂

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *