Offshore infoa

Kilpailussa näkyvää kalustoa:
Kaksirunkoisia veneitä:
Marcus Johnsson (3C)

3C isoin kaksirunkoinen luokka jota suomessa tällähetkellä ajetaan. Moottoreina pääosin Mercuryn erikoisvalmisteisia 200hv kilpamoottoreita, jotka ovat myös EPA-luokiteltuja.
Vauhdit nousevat yli 80-solmun nopeuksiin.
Twisterit ja Argot ovat pääroolissa 3C-luokan veneissä, mutta Hurjamarine koittaa keksiä keinot pärjätäkseen näille erikoisvalmisteisille kuituveneille.

 

3B jossa sääntöjen puitteissa viritettyjä Yamahan 90hv moottoreita sekä Evinruden 115hv EPA-luokiteltuja moottoreita, joiden virittäminen on kiellettyä. Nopeudet liikkuvat jopa 70-solmun tuntumassa.
Tässäkin luokassa Twisterit ja Argot ovat suosituimpia veneitä, mutta kyllä sieltäkin oma valmisteita löytyy.

W150 on pohjoismaiden sarjassa ajettava luokka, joita ei ole Suomessa vielä SM-pisteillä ajettu. Veneinä tullaan varmasti näkemään samoja joita 3C&B-luokissakin. Moottoritehot ovat nimensä mukaisesti 150hv.

Yksirunkoisia:
Jaije Hägglund ja Peter Wentzel (V-300)

V300 jossa viimekautenakin nähty erikoinen Batboat, jonka sisuksissa murisee yli 300hv VolvoPentan V8. Vene on omiaan kovassa aallokossa. Nopeutta tämmöisellä puikolla on jopa 70-solmua.

V150-luokkaa on suomessa enemmänkin ajettu. Kanootin kapeisiin kilpaveneisiin on asennettu 150hv moottorit. mm. Aerot ovat ollut suosittuja tässä luokassa. Nopeudet ovat ~60-solmun tuntumassa.

3A-Luokka ainoastaan yksirunkoveneille. Samoja veneitä kuin V 150-luokassakin, mutta moottoreina 115hv EPA moottoreita, esim evinrude 115.

V50-luokassa ajetaan Pohjoismaiden pisteistä. Luokassa ajetaan 50hv vakiomoottoreilla. Veneinä mm. Argo, Dalla Pieta, Piraya, TG, joilla nopeudet kipuavat ~45-solmuun.

Jokamiesluokka jossa on nähty kalustoa entisiin B-ryhmän ralliautoihin verrattavista “tuomionpäivänlaitteista” rauhallisiin mökkiveneisiin. Toivotaan että tänävuonna olisi osaanotto vähän korkeampi, sekä veneet maltillisempia 😉

Kari ja Nanna Kaksonen (3C)

Mikäli sivuillamme on virheellistä tietoa tai puuttuu jokin olennainen ole ystävällinen ja jätä meille tietoa
sähköpostilla

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *