3C P9R C-116 (2010-2011)

P9R on koivuvanerista itsetehty kilpavene jolla ajetaan SM-pisteistä kansallisessa 3C-luokassa.
Tarkempia faktoja veneen rakentamisesta löytyy Workshopista.

Hurjamarine sai P9R:n valmiiksi 28.8.2010 pari tuntia ennen neitsytajoa sekä samalla ensimmäistä kilpailua. Harmiksemme tekniset ongelmat pakottivat keskeyttämään, mutta niistä on nyt päästy ylitse.

Pituus: 6.5m
Leveys: 2m++
Paino: ~850kg

Todellisia testejä emme ole vielä veneellä päässeet ajamaan. Viimekausi oli kaikella tavalla katastrofaalinen kaaos. Veneen valmistus viivästyi kolmella kuukaudella tavoitteesta. Myös muutama “ajatuspieru” häiritsi ajamista alussa. Parhaillaan venettä muokataan viimesyksyn ajoista tehtyjen ajatusten mukaan. Huippunopeudeksi saimme kaudella 2010 juuri kiristettyä 80-solmun rajapyykin rikki. Toki tästähän on vielä rypistettävä jokunen solmu lisää jotta muiden perässä pysytään. Jokatapauksessa tiimi on luottavaisin mielin lähdössä kauteen 2011, toivomme tekemiemme muutosten vaikuttavan hurjasti ajettavuuteen ja huippunopeuteen.

 

Kaudella 2011 saatiin useamman muutoksen jälkeen veneeseen lisää kulkua sekä kisoja ajettua. Uudessakaupungissa ajettiin jopa palkintopallille ja osallistujien määrällähän ei ole merkitystä.

 

Imatran kisaan saatiin vaihteistoon uudet muodot jolla saatiin pidettyä suorilla noin 85 solmun nopeutta. toisena kilpailupäivänä Imatralla tuli sitten kovasta nopeudesta keskellä suoraa kaato joka tapahtui puolikierrosta ennen maalia kolmannelta sijalta. Se laittoi ajamisen sekä rakentelun pitkäksi aikaa jäähylle, mutta ei lopullisesti eli olkaa vaan huolissanne kyllä tästä takaisin tullaan.

 

Omistaja: Ari Nurminen

One Response to 3C P9R C-116 (2010-2011)

  1. Sami Lehtonen says:

    Moi

    Hyvä homma, että joku viitsii rakennella kilpureita. Itse tein niitä pari kapaletta 1 litran ja 1,3 litran kattiluokkiin 80 luvun loppupuolella. Olin pitkään aika tosissani tuon homman kanssa ja ensimmäisen vanerivene valmistui Savonlinnan Ammattikoulun veneenrakennuslinjalla 1988 ja jatkoa seurasi komposiittikatin muodossa pari vuotta myöhemmin. Kehitin seuraavaa prototyyppiä myös vene designer opintojeni lopputyön aiheena Solent Universityssä (Southampton UK 1993 ) ja nappasimme sillä mallilla MM-Pronssia Tampereella 1994 mutta sen jälkeen lama hoiteli pois koko harrastuksen. Zemppiä kisoihin ja koittakaa pysyä oikenpäin.

    Sami Lehtonen
    0443654482

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *